måndag 5 april 2010

Ass-man



Jaha. Här sitter jag och tänker på att det absolut enda solida tekniska beviset i hela rättegången mot Ted Bundy var en avgjutning av ett bitmärke på offret Lisa Levys ena skinka. Med risk att göra en Alanis Morrisette så känns detta på något sätt... ironiskt? Absurt osannolikt?


Eller vad ska man kalla det? Dåligt polisarbete, förmodligen.


Dessutom var Bundy kronisk näspetare.


När jag var gravid i 22:a veckan var jag i Missouri och läste Ann Rules (hon, igen) The Stranger Beside Me om jakten på Bundy. Jag har aldrig varit så uppjagad av en bok förut. Är du på väg ut i True Crime-träsket, börja med den.


Förresten, Bundy blev tappad på huvudet som barn. True story. Rätt många av våra celebra seriemördare som råkat ut för detta. Också true story. Blir antagligen nåt muckel med frontalloben.


Frontalloben är den delen av hjärnan som sitter, tja, frontalt. Hjärnbarken här styr vår kontroll över impulser och signaler från "reptilhjärnan". Vårt sociala beteende sitter inkilat här. Man blev varse detta när en stackars sprängare, Phineas Gage (som INTE fick följa med Bruce Willis och Steve Buscemi ut i rymden för att spränga asteroider) på 1800-talet råkade spränga ett hjärnspett rakt genom sin egen panna (han var nog ingen vidare sprängare). Killen överlevde utan minsta bestående fysiska skador men Phineas! Plötsligt var den timide och duktige arbetaren en grälsjuk och svärande maniker som juckade mot stadens damer. Slutsatser drogs alltså av samtida vetenskap: skada i främre delen av hjärnan: förlust av impulskontroll. Är du freudian, men det hoppas jag inte, kan du tänka på frontalloben som överjaget. "Gud, nu står jag här och kollar på nåt svenskt indieband igen. Bäst jag ropar YOU SUCK riktigt högt under pausen", tänker du sannolikt både en och två gånger i veckan. Tacka din frontallob för att du fortfarande är välkommen in på Debaser.


Anywho. När jag forskade i rättsmedicin första sommaren var det en old-timer nere i Lund som forskade lite på det där med samband sexualbrott- frontallob. Han skickade något allmänt memo där han ödmjukast bad om histologiska snitt (dvs tunnskivad hjärna) från patienter med en bakgrund som antingen (avlidna) sexbrottslingar, människor med frontallobsdemens och människor med frontallobsskada. Okej, det här är helt meningslös information och jag har ingen aning om hur det gick för honom, men i alla fall; han hette ARNE BRUN! Haaaaaaaaaaa! Ane Brun kanske är ett artistnamn? En hommage?


Och anywho: järnstången kan man se på nåt museum i norra USA om man vill. Och här kommer kraniumet:
"Jo, det är så att jag har ett rätt stort hål i huvudet. Men annars är det väl same old, same old."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar