lördag 17 april 2010

Slussen en ny almstrid?

Jag bor, och detta är jag tacksam för, i en prima lägenhet i ett prima läge på Södermalm. Om ni tänker er mitt hem som mittpunkt så är min 'zone of safety' (dvs där jag skulle börja med mina hemska seriemord om jag var lagd åt det hållet) i en radie om 500 meter kring hemmet.

Jag har förstått att om man bor på Södermalm ser man gärna sig själv som lite vänster (ung som gammal), gillar ord som solidaritet och amnesti och fnyser om någon stackare råkar nämna "SoFo".

Södermalmsbor, ni är Sveriges mest konservativa folkgrupp! Nån stadsarkitekt vill måla ett falnande hus i en inte-riktigt-som-förut-färg och du kan hoppa upp och sätta dig på att det bildas ett medborgargarde med facklor och allt för att stoppa målningen. "Kulturarvet måste bevaras", vilket jag antar är resonemanget som tillåter att några trappuppgångar i Vasastan pryds av svastikor.

Sen ligger det ett fuskbygge mellan södermalm ooh gamla stan och vattnet som kallas en väg. Mitt i alltihop ligger en lokal som härbärgerar knasbollar som Tech Noir och LAN-parties. Fuskbygget är ju såklart Slussen. Mina kära med-boende på söder; om ingen gör något åt Slussen inom en snar framtid kommer den här stan att styras av kackerlackor och de enda festerna att vara de som spontant uppstår i Gula Gången efter Debaser (en jättekackerlacka i daishiki jockar). Kackerlackorna kommer att ha slussen som bas och sedan lamslå övriga stan. Det är sant, Clas Svahn håller med mig. Men det gör inte Carl Johan de Geer: han vill bevara slussen i dess patetiska skick! Ännu en hjälte plockas ner från pidestalen.



Och sen! Vad är grejen!? Varför är det bara vi som redan bor på söder som ska få bo där. En gäng försiktiga statsarkitekter (som förmodligen fruktar för sina liv) föreslår att det kanske kunde göras bostäder av området kring Grimman eller Tobaksmonolet. Den gemene södermalmsbon svimmar av indignation (trots att han eller hon sannolikt skrivit insändare om att det lösa folket kring barackerna vid Grimman bör interneras) och organiserar genast ett nytt medborgargarde eller nån "happening" som att hänga ut ett goddamn lakan genom fönstret i protest. Take that!

Min egen åsikt; att Tanto, Björns Trädgård, Vitabergsparken och allt utrymme innanför Bofils båge bör tätbebyggas vågar jag inte yttra längre. Det är alltför riskabelt. En bakåtsrävande 22-årig puppeteer kommer antagligen att strypa mig med lakanet han förlorade oskulden på (förra veckan) och som han nu hängt ut i protest mot att vaktmästaren ska sätta upp ett cykelställ på innergården.

P.S. Kära vänner, detta inläggs rubrik är en länk till några reaktionärer som jag knappt kan tro är på riktigt.

3 kommentarer:

  1. Folk som vill ha Slussen kvar är stackars jävla idioter som aldrig tänkt en egen tanke och förtjänar att dränkas någonstans mellan debasers uteservering och Patricia. Väl rutet! Skål!

    SvaraRadera
  2. Carl Johan De Geer18 april 2010 kl. 00:16

    Kära fantasifulla medborgare! Ingen vill bevara Slussen, inte jag, ingen annan, det finns inte något sådant förslag! Men för oss som har tänkt egna tankar så finns det problem med det förslag som nu ligger på bordet. Trafiklösningen är felaktig. En primitiv T-korsning kan inte förena två så stora trafikströmmar (13.000 resp 15.000 bilar/dygn). Arkitekternas tjusiga prospekt innehåller grova lögner där vackra människor flanerar på promenadstråk SOM INTE FINNS. Som i verkligheten är hårt trafikerade bilgator. Bedrägerier som borde polisanmälas.
    Hälsningar
    Carl Johan De Geer

    SvaraRadera
  3. Jo... men håll med om att en nyanserad hållning är mindre intressant att läsa?
    Mvh Nance, histrioniker.

    SvaraRadera