fredag 2 juli 2010

Jag är ställd.




I vanliga fall känner jag en rent patologisk drift att tycka precis tvärtemot alla andra. Nu har jag i en veckas tid försökt hitta en sexualliberal infallsvinkel på polismästare Lindbergs böjelser, men vad fan! Det går ju inte. Gränsen var liksom nådd när transkripten kom ut och Lindberg krävde att bli kallad "pappa" av småflickorna; det är ju för guds skull som en parodi på en hiphop-tryckare från 1997.

Jag försökte verkligen hitta nåt. "Till och med Ingela Agardh fantiserade om våldssex", tänkte jag. Insåg själv att det var ett uselt argument. "Det kanske bara är hitte-på, alltihop", försökte jag också. Men nej. Lite för mycket pekar i andra riktningar. Om de i alla fall kunde varit vuxna, flickorna, så hade jag haft lite mer att jobba med.

Det enda jag kan hoppas på nu är att kriminologen Martin Granns uttalanden i kvällspressen om att Lindberg sannolikt har en ovanligt stark sexdrift kommer att driva Kvinnojourernas Riksförbund (ROKS) bananas och att det alltså kommer att bli en festlig "SEXKÖP HANDLAR BARA OM MAKT!"-debatt mellan radikalfeministerna och naturvetarna.

Det här med min oförmåga att vara objektiv chockerar mig. Kan det vara så att jag inte är byggd av AI i alla fall? Skulle jag passera Turing-testet after all?

Jag gjorde ett försök på Turinghub. Resultaten tyder på att jag sannolikt är en människa, som väntat, men att Fred, svaranden, är en illa programmerad dator, men som möjligen skulle kunna vara en gravt schizofren cineast:


Jag: Hi there

Fred: Well basically, Hi :)

Jag: I am not an animal.

Fred: Is it a mammal?


Jag
: I was quoting the movie Elephant Man.

Fred: All those bald headed people...Robert Duval and Donald Pleasance in rare form in THX1138.

Jag skrockar en stund. Men gudars skymning! Helt plötsligt uppvisar Fred en förvånande, och skrämmande, insikt i människans psyke:


Fred
: Why do you like to talk to computers?

Jag: I guess I am a nerd.

Fred: Do you have any real friends?

Här valde jag att avsluta konversationen med Fred för jag vill inte få mina sociala tillkortakommanden blottlagda av en ganska keff dator. Undrar om han känner HAL?

2 kommentarer:

  1. Varför är du så fast på Turing nu? Har du börjat plugga datalogi?

    SvaraRadera
  2. JAG VET INTE! JAG BEHÖVER HJÄLP!

    SvaraRadera